mandag den 15. juni 2015

Fibro-hvad-for-en-fisk

Jeg har igennem efteråret 2014 og foråret 2015 været til en række undersøgelser for at for be- eller afkræftet om jeg lider af sygdommen FIBROMYALGI .. For dem der ikke lige ved hvad det er kommer her en hurtig gennemgang.

Fibromyalgi er en såkaldt 'usynlig' lidelse. Fibromyalgi er en sygdom, hvor forstyrrelser i centralnervesystemet medfører en række forskellige symptomer, hvoraf udbredte diffuse smerter og hurtig udtrætning er nogle af de mest markante og hyppigste. Ordet fibromyalgi betyder smerter i sener og muskler. Sygdommen kan på nuværende tidspunkt ikke helbredes, men man kan leve et godt liv med støtte og behandling. 


Fibromyalgi er en kronisk sygdom, hvor forstyrrelser i centralnervesystemet medfører, at de ramte lider af udbredte smerter, hurtig udtrætning, kognitive forstyrrelser i form af hukommelses- og koncentrationsproblemer samt en LANG række andre symptomer (over 260+ symptomer). Forskere har påvist forstyrrelser i centralnervesystemet, og bl.a. SPECT-scanninger viser, at der er tale om en markant større smertereception i hjernen hos de ramte sammenlignet med raske kontrolpersoner.
Mere end 90% af dem der er ramt af fibromyalgi lever med andre diagnoser. Hvis du er ved at dø af nysgerrighed kan du læse mere på www.fibromyalgi.dk.

Såååååååå .... Det var mildest talt et chock at finde ud af at jeg i en alder af blot 34 år havde denne nederen sygdom, at den er kronisk (som i .. resten af mit liv) og at den er uhelbredelig ... Jeg lider ligesom så mange andre 'fibbere' af andre ting, bland andet har jeg en flækket diskus i ryggen som giver nogle andre problematikker ... Jeg er derudover i gang med at blive undersøgt for gigt i flere led i kroppen .. 
Jeg har de sidste 4 måneder derfor gået og sundet mig lidt oven på diagnosen, og prøvet at bevæge mig fremad og ikke ned i et sort hul som min første reaktion umiddelbart var. Jeg håber lidt at jeg ved at blogge om mine tanker, følelser og erfaringer kan få klarsyn og fortsat bevæge mig fremad på en positiv sti frem i livet. Måske er jeg så heldig at jeg kan få oplyst bare en enkelt sjæl og måske give håb eller støtte til andre i samme situation. 
Knus Fibro-Kat 

2 kommentarer:

  1. Hej
    Tak for dit indput om fibromyalgi.Vi er i samme båd..
    Det er så svært hvordan man skal forklare sin omgivelser og nærmeste om sygdommen og hvordan man har det i dag men ik ved om man kan deltage i familiefesten i morgen for der kender man ikke sin tilstand.
    Dejligt der kommer focus på sygdommen.
    Tak for din blog som jeg helt sikkert vil følge.

    Vh Sabine
    Ig:Sebel4653

    SvarSlet
  2. Tak for de fine ord Sabine ❤️

    SvarSlet

Julemandens Fysik

Myten om julemanden er og bliver en myte. Det kan på ingen måder lade sig gøre, at julemanden eksisterer i virkeligheden – i hvert fald ikke...